autor: Barbora Kováčová, 2010
Kniha je určená pre pedagógov materských škôl, pre študentov predprimárnej pedagogiky a pre všetkých, ktorí majú záujem dozvedieť sa o inkluzívnej pedagogike. Ide o odbornú publikáciu z oblasti inkluzívneho vzdelávania v materských školách, v ktorej čitateľ nájde teoretické poznatky doplnené o praktické príklady z praxe materských škôl. Prvým symbolickým cieľom publikácie je poukázať a zároveň upozorniť na niektoré kľúčové otázky inkluzívneho smerovania v spoločnosti prostredníctvom existujúcich sociálnych bariér, s ktorými sa deti s »odlišnosťami« v prostredí materských škôl stretávajú (k spomenutým zariadeniam patria napr. materské centrá; štátne, súkromné a cirkevné materské školy a iné inštitúcie poskytujúce starostlivosť deťom vo veku 3-6 rokov). Druhým aplikačným cieľom publikácie je poskytnúť použiteľné informácie inštitúciám a ich zástupcom s cieľom zabraňovať sociálnej exklúzií a stigmatizácií detí s »odlišnosťami«, naopak podporiť inkluzívne smerovanie v rovesníckych skupinách. Aktuálne možno publikáciu považovať za základný materiál dotýkajúci sa inkluzívneho vzdelávania v materských školách.
autor: Barbora Kováčová
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú s deťmi raného a predškolského veku, ale taktiež aj pre rodičov, ktorí inklinujú k dramatickému prejavu.
Základným prostriedkom konceptu vývinovo orientovanej dramatoterapie je hra doplnená o drama-tický prvok, dramatickú situáciu a je určená pre každé dieťa, prispôsobená jemu vlastnej mentálnej úrovni, či vývinovému stupňu s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie. Ide o publikáciu, v ktorej čiateľ nenájde konkrétne hry, ale skôr popisy ako vyzerá napr. symbolická, či sekvenčná hra s prepojením na dramatický prejav v hre detí v danom vývinovom období. Samotný text sceľuje poznatky z odborov: vývinovo orientovaná psychológia, predškolská pedagogika a z kľúčových oblastí včasnej intervencie a teórií dramatoterapie. Je originálnym textom, nakoľko v tejto podobe nevyšiel v žiadnej z okolitých krajín. Prepája poznatky a dáva možnosť porozumieť, kedy sa hra stáva sekvenčnou, alebo v akom čase dieťa vstupuje do role niekoho, alebo či je možné využiť hry na rodinu, aká je v tom symbolika atď.
autor: Barbora Kováčová, 2013
Publikácia je primárne určená študentom (ne)učiteľských odborov ako základný i doplnkový text. Taktiež je určená pre pedagógov materských škôl, pre vychovávateľov v školských kluboch, pre animátorov a iných odborníkov, ktorí sú neodmysliteľnou súčasťou (ne)formálneho vzdelávania orientovaného na vekovú skupinu detí raného a predškolského veku. A v konečnom dôsledku je určená pre všetkých pomáhajúcich profesionálov ako súčasť ich odborného rozvoja a rastu. Učebný text je štruktúrovaný do 5 kapitol, v ktorých sú čitateľovi poskytnuté teoretické východiská s praktickými návrhmi na aktivity (v počte 19) i s metodickými usmerneniami. Ide o hry s niečím (s telom, rukou, predmetom a pod.) a na niekoho (teraz som alebo stávam sa niekým, niečím.), ktoré sú nenáročnými po materiálnej a priestorovej stránke, na druhej strane dokážu zaujať a mnohokrát aj odhaliť určitú nezrovnalosť, či problém. Na konkrétnych popisoch aktivít získava čitateľ predstavu, akým spôsobom môže on ako odborník pracovať s bábkou. Aktivity sú prezentované ako námetové (nie univerzálne), poukazujúce na možnosti využitia predmetnej bábky, či animovaných predmetov.
autor: Lucia Capáková, Barbora Kováčová, 2014
Text je koncipovaný do štyroch kapitol, ktoré po teoretickej a didaktickej stránke popisujú problematiku vizuálneho vnímania detí raného a predškolského veku. Silnou stránkou tejto učebnice je sumárny prehľad diagnostických metód, konkrétne testov (používaných nielen v našich podmienkach, ale i v zahraničí), taktiež diagnostické a posudzovacie hárky k orientačnej liečebno-pedagogickej diagnostike. Text považujeme za zaujímavý a podnetný nielen pre študentov pomáhajúcich profesií, ale aj pre iných spolupracujúcich odborníkov, ktorí sa zaoberajú ťažkosťami v oblasti vizuálneho vnímania od raného veku.
autor: Barbora Kováčová, 2014
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú so žiakmi mladšieho školského veku, ale taktiež aj pre pedagógov materských a základných škôl, kde bolo identifikované problémové správanie. Latentná agresia ako špecifická nepriama (skrytá) forma šikanovania je popisovaná v takomto rozsahu málokde popisovaná. V texte čitateľ nájde teoretické východiská a závery z výskumných zistení. Väčša časť textov, z ktorých autorka čerpala je z anglicky hovoriacich krajín a doplnená konkrétnymi príkladmi z výskumných pozorovaní.
„Nie je proti pravidlám niekoho ignorovať, to je taká hra“, „ ... je to niečo zábavné, hravé, čo druhého (v tomto prípade žiaka B, pozn.) posilní a posunie v živote ďalej!“ Tento výrok a samotná reakcia žiaka A na upozornenie pedagóga, že jeho správanie voči žiakovi B je nevhodné, bolo prvotným podnetom pre pedagógov pozorovať správanie sa žiakov v triede. Žiak A svojím nevhodným, neprimeraným a neoprávneným postojom voči žiakovi B sa správal a konal agresívne. Zároveň zmanipuloval k tomuto konaniu aj väčšiu časť triedy. Nielenže nebol motivovaný pomôcť žiakovi B, ale volil si stratégiu ignorácie, čím potieral prosociálne úmysly ľudského spolunažívania, s ktorými sa stretával a navonok súhlasil, napr. na hodinách etickej výchovy alebo v záujmovom útvare o komunikácii. Napriek tomu, že žiak A spôsoboval „bolesť“ žiakovi B (zraňoval ho najmä po psychickej stránke, neskôr sa pridružili somatické ťažkosti), nepovažoval svoje správanie a konanie za agresívne. S touto formou správania sa stretával v domácom prostredí ako s bežným a neagresívnym konaním (vyplývalo to z rozhovoru s agresorom), patriacim ku každodennej komunikácii v ich vzťahoch (s. 11).
autor: Barbora Kováčová, 2014
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú s deťmi raného a predškolského veku, ale taktiež aj pre rodičov, ktorí majú záujem podporiť vývin dieťaťa.
Autorka v publikácii popisuje základné oblasti rozvoja a stimulácie dieťaťa, ktoré je možné rozvíjať cez cielené rané ergoterapeutické konanie. Primárnym zámerom ranej ergoterapie ako vyplýva i z celkovej koncepcie publikácie je podpora vývinu klienta od raného veku aţ po vstup do základnej školy vzhľadom na poţiadavky, ktoré vyplývajú z jeho aktuálneho zdravotného stavu. Samotné prostriedky (diagnostické, intervenčné a poradenské) ranej ergoterapie tak uľahčujú dieťaťu i rodine zvládnuť konkrétne úlohy bez toho, aby v živote pociťovalo čokoľvek ako bariéru, či bolo niečím limitované. Raná ergoterapeutická intervencia zároveň podporuje a rozvíja kompetencie klienta v tých oblastiach, ktoré sú potrebné a nevyhnutné k prežívaniu a dosiahnutiu kvalitného života.
Každá z popisovaných oblastí ranej ergoterapie je charakterizovaná podľa jednotného algoritmu, a to od vývinového profilu dieťaťa v konkrétnej oblasti (čo dieťa má zvládnuť vzhľadom na svoj mentálny/biologický vek); potom nasleduje popis nácviku činnosti a spôsoby hodnotenia dieťaťa v konkrétnej oblasti (metodika nácviku konkrétnych činností vo vybranej oblasti v prostredí rodiny, príp. v rámci poradenstva; taktiež je text doplnený o záznamové a posudzovanie hárky). Publikácia je ukončená popisom ranej ergoerapeutickej intervencia vo vybraných skupinách znevýhodnení ako je dieťa so zrakovým, sluchovým znevýhodnením, dieťa s fetálalkoholovým syndrómom, dieťa s telesbným znevýhodnením a i.
autor: Barbora Kováčová, 2014
Prvý diel s názvom Liečebná pedagogika I. ̶ Vybrané kapitoly z liečebnej pedagogiky ako monotematicky spracovaná publikácia bude vychádzať v edícii ako je uvedené vyššie. Text tejto publikácie je koncipovaný v idei vymedzenia liečebnej pedagogiky ako osobitej formy pomoci v jednotlivých fázach vývinu človeka od narodenia až po starobu. Vybrané kapitoly sú orientované na problematiku, v ktorej autori majú skúsenosť v konkrétnom vývinovom období jednotlivca s určitými ťažkosťami. Všetky z príspevkov sú spracované na základe jedného algoritmu, nielen pre lepšiu orientáciu ale aj z toho dôvodu, že sú obsahovo rôznorodé a ich ukotvenie v základných bodoch je viac ako nevyhnutné.
Edícia - LIečebná pedagogika - je (bude) primárne určená pre liečebných pedagógov / liečebné pedagogičky, taktiež pre všetkých odborníkov, ktorí majú záujem vedieť a poznať liečebnú pedagogiku v jej celistvom spracovaní.
autor: Barbora Kováčová, 2015
Druhý diel s názvom Liečebná pedagogika II. ̶ Tvorba a evalvácia programu v liečebnej pedagogike je koncipovaný v myšlienke od vymedzenia programu v liečebnej pedagogike, cez klasifikáciu až po samotný proces evalvácie.
Edícia - Liečebná pedagogika - je (bude) primárne určená pre liečebných pedagógov / liečebné pedagogičky, taktiež pre všetkých odborníkov, ktorí majú záujem vedieť a poznať liečebnú pedagogiku v jej celistvom spracovaní. Veríme, že predmetná vysokoškolská učebnica si nájde svojich prívržencov nielen z radov pomáhajúcich profesií.
autor: Barbora Kováčová, 2015
Tretí diel - Základy liečebnej pedagogiky je úvodným spracovaním odboru liečebná pedagogika - dejiny, predstavitelia, východiská liečebnej pedagogiky a kompetencie liečebného pedagóga. Edícia - Liečebná pedagogika - je (bude) primárne určená pre liečebných pedagógov / liečebné pedagogičky, taktiež pre všetkých odborníkov, ktorí majú záujem vedieť a poznať liečebnú pedagogiku v jej celistvom spracovaní. Veríme, že predmetná vysokoškolská učebnica si nájde svojich prívržencov nielen z radov pomáhajúcich profesií.
autor: Žaneta Kunštárová, Barbora Kováčová, 2016
Brožovaná väzba (60 strán)
Kniha je určená pre všetkých, ktorí pracujú s deťmi predškolského veku. Čitateľ v útlej, ale obsahovo podnetnej publikácii nájde krátky teoretický vstup o význame pravo-ľavej orientácie, najmä v období predškolského veku. Následne autorky popísali 45 hier na podporu pravo-ľavej orientácie určených k hrám v malých i stredne veľkých skupinách.
autor: Barbora Kováčová, 2016
Brožovaná väzba (63 strán)
Text je štruktúrovaný do troch kapitol, v ktorých sú čitateľovi poskytnuté teoretické východiská s praktickými návrhmi na aktivity (v počte 44) i s metodickými usmerneniami. Publikácia prezentuje hru ako jednu z možnosti v rozvíjaní dieťaťa, a to konkrétne prostredníctvom hier s celým telom, hier s konkrétnymi časťami tela (hlavou, nohami, rukami a prstami) až k samotnej hre s reálnym predmetom, s bábkou.
autor: Barbora Kováčová, Žaneta Kunštárová, 2017
Mäkká väzba (68 strán)
Tretia publikácia do edície Predškolská výchova, tentoraz zameraná na oblasť sluchového vnímania. K významnému rozvíjaniu sluchovej analýzy, syntézy a sluchovému diferencovaniu dochádza približne u 5 ̶ ročného dieťaťa. Nie je ničím výnimočným, že dieťa práve v tomto veku zlyháva, a to (nielen) v oblasti sluchového vnímania. Práve táto publikácia môže byť nápomocnou pri práci s dieťaťom, s deťmi v podpore a rozvíjaní oblasti sluchového vnímania. Môže sa stať aj preventívnym materiálom, napríklad tým, že ponúka 45 jednoduchých a na materiál nenáročných hier, ktoré sú zamerané na oblasť sluchového vnímania.
Autorky predstavujú súbor 45 hier, tradičných i autorských. Primárne ju odporúčame rodičom, pedagógom a všetkým, ktorým nie je ľahostajný rozvoj dieťaťa/detí, a to v špecifickej oblasti, v oblasti sluchového vnímania. Publikácia je vhodná do detských centier a materských škôl. Taktiež v nej nájdu inšpiráciu odborní pracovníci pedagogicko-psychologických i špeciálno-pedagogických centier a poradní ako súčasť skupinových hier. Môže byť využitá na rekreačných i rehabilitačných pobytoch v rámci podpory optimálneho vývinu dieťaťa. Alebo jednoducho aj ako súčasť skupinových hier vo voľnom čase s deťmi mladšieho školského veku v školských kluboch, na neformálnych stretnutiach a pod. Veríme, že každý z Vás, si nájde medzi týmito hrami v tejto publikácii – svoju obľúbenú hru, alebo pripomenie hru svojho detstva.
autor: Barbora Kováčová, 2018
Mäkká väzba (68 strán)
Neisté obťahovanie po čiare, nedokončené vyfarbovanie omaľovánky, ťažkosti s podaním a prinesením predmetu na základe požiadavky zo strany dospelého, alebo oslabenie v orientovaní sa v priestore pri činnosti môžu poukazovať na možné oslabenie v oblasti vizuomotorickej koordinácie, tzn. koordinácie oka s činnosťou ruky. U detí sa tieto ťažkosti bežne vyskytujú, ale je možné ich podporiť a nácvikom skorigovať ešte pred vstupom do školy. Ich odhalenie v škole je vždy na úkor prospechu žiaka, preto práve túto knihu považujem aj za možnú prevenciu pred školským neúspechom. Kniha ponúka konkrétne hry (v počte 44), ktoré je možné hrať s dieťaťom individuálne, alebo aj v skupine. Hry sú doplnené o základné poznatky popisujúce oblasť koordinácie oko a ruky (vizuomotorická koordinácia) a pomerne jednoducho objasňujú, čo dieťa zvláda vo vekových míľnikoch. Popísané hry, sú materiálne i priestorovo nenáročné.
Knižka je určená pre všetkých, ktorí sa zameriavajú na vývin dieťaťa od dvoch do šiestich rokov, tzn. pre rodičov podporujúcich vývin svojho dieťaťa, pre pedagógov v materských školách a detských centrách, pre profesionálov v oblasti špeciálno-pedagogického poradenstva, pre záujmové útvary ako súčasť interaktívnych skupinových hier, pre študentov pripravujúcich sa na povolanie učiteľa, pre domáce vzdelávanie, ... jednoducho povedané pre všetkých, ktorí svojou snahou podporujú vývin detí, vývin budúcej generácie.
autor: Barbora Kováčová, Valešová Malecová Barbara, 2018
Mäkká väzba (160 strán)
Akú knihu vybrať pre dieťa od narodenia? Ako čítať knihu s dieťaťom? Prečo je dôležité pri čítaní s dieťaťom ukazovať na obrázky v knihe? Musí mať dieťa priestor na čítanie? Aké sú to textilné, vizuálne či papierové knihy? Ako je možné aktivizovať dieťa v začiatkoch čítania? ... a mnohé ďalšie zaujímavé informácie sa dozviete z tejto knihy. Autorky B. Kováčová a B. Valešová Malecová tvrdia, že kniha a príbeh sú prirodzenou súčasťou života dieťaťa a kniha je zároveň fascinujúcim objektom pre dieťa, či už farebná alebo v bielo-čiernom spracovaní. Napriek tomu, že ide o vysokoškolskú učebnicu, je prvou svojho formátu v našich podmienkach. Predkladá teoretické poznatky, ktoré sú potrebné k práci s knihou a následne ponúka podrobné informácie pre obdobie novorodenca, dojčaťa, batoľaťa a predškoláka, tzn. na prácu s dieťaťom od narodenia až po vstup do základnej školy. Text je doplnený o konkrétne príklady z poradenskej praxe.
autor: Barbora Kováčová, 2019
Brožovaná väzba (68 strán)
Teoretické spracovanie problematiky hry s bábkou sa orientuje na vývinový profil dieťaťa raného a predškolského veku. 44 hier je rozdelených do skupín tak, aby bolo možné prostredníctvom nich deťom vysvetliť ako funguje a pohybuje sa ľudské telo, a zároveň sa tak deti naučia ako pohybovať s animovaným predmetom, alebo s jednoduchou bábkou. Zmeny v tejto publikácii nastali v prvej skupine hier zameraných na zrkadlenie a v teoretickom prepracovaní témy hra s bábkou. Ide o druhé prepracované vydanie publikácie, ktorá vyšla v roku 2016.
autor: Barbora Kováčová, 2019
Brožovaná väzba (100 strán)
Úvahy, čo je a čo nie je inklúzia, a či vôbec existuje v našich podmienkach brzdí jedna skutočnosť, NEPRIPRAVENOSŤ, nepripravenosť prostredia, okolia a všetkých. A práve táto knižka jednoducho a jasne objasňuje základné pojmy, ktoré by mali byť súčasťou inklúzie. Sú zoradené v heslári, v abecednom poradí ako heterogenita, jedinečný, predsudok, ... V knihe už je vnímaný človek s odlišnosťou, nielen v zmysle zdravotného znevýhodnenia, ale aj odlišný v zmysle výzoru, správania a pod. Čitateľovi je k dispozícii 41 príkladov z praxe, mnohé z nich Vás prekvapia, iné sú uvádzané aj na zamyslenie, či používanie nálepiek (nepomáhajko, nekamarát) je skutočne vhodnými počas komunikácie. Stalo sa takéto aj mne? Využívam aj ja nálepky počas práce s človekom? Čitateľ nájde odpovede, prečo je nevyhnutné začínať s INKLÚZIOU od RANÉHO VEKU. Autorka popisuje aj možnosti podpory vytvárania inkluzívneho prostredia v materskej škole v zmysle spoločného vzdelávania, akceptácie bez rozdielov, pomoci bez rozdielov a spoločného štartu pre každého v našej spoločnosti ... kniha, ktorá tvrdí, že svoje miesto majú nielen inkluzívne školy, ale aj školy špeciálne ...
Redakcia časopisu Predškolská výchova
e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.
MT: 0950 424 253
Tento web používa súbory cookies na analýzu prenosov. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie.."\n" Ďalšie informácie